Pages

Saturday, November 28, 2009

Aidiladha di st petersburg


Assalamualaikum,,,salam aidiladha buat semua kawan2,,ahli keluarga di malaysia,,,dan semua yang mengenali diri ini,,,ni aq nak citer sket apa yang aq buat time raya haji,,

Mula2 aq ingat nak g kelas jer,,,,pastu g solat jumaat,,,sekali ramai plak yg nak g masjid,,,lama jgk la bdk2 ni nak bergerak,,,mungkin hari masih gelap lagi,,,aq pun tido sekejap,,,masih mengantuk dari bgn tidur,,ZZZzzz,,,selepas beberapa minit kemudian kami pun bergerak,,,kami menaiki metro dari stesen avtovo ke petrogradskaya,,,metro paling dekat ke masjid *Gor'kovskaya* ditutup sementara untuk di'renovate',,,,kata nak siap bulan 12,,,atap xpasang lagi,,,kita tggu jelah,,,dari stesen metro Petrogradskaya kami berjalan kaki ke masjid,,,mungkin bagi anda yang xbiasa berjalan kaki jauh2 sket digalakkn utk naik bas,,hehehe,,,sampai2 ke masjid kami terkesima sebentar,,ramainyer org!!!!!




melimpah2 sampai ke kedai makan *shaverma*,,,plastik2 dihamparkan ke jalan,,bagi yang membawa sejadah boleh la dihamparkn sejadah keatas plastik 2,,,berterabur org,,,org islam yang baru dtg mcm aq (hehehe) mencari2 tmpt untuk solat/sujud,,,mcm xde tmpt jer,,hmmmm,,,wuduk pun aq xambik lagi,,memang harapan,,,huhuhu,,,ni la org islam yang paling ramai yang aq tgk kt masjid ni setakat ni,,,,group aq yang baru dtg ni sekadar memerhatikan org solat raya n tangkap gmbr sket,,,nmpk sgt xsolat,,:P,,,setelah menunggu senior siap solat kami pun pergi ke teknologicheskiy institut utk MAKAN,,hahaha,,laparnya,,,mau makan shaverma la,,,lama jgk la aq n kwn2 aq dok kt kafe 2,,,sajer nak ponteng kelas,,,1st time kott ponteng,,,heh,,,setelah merasa bontot agak kebas,kami pun bergerak menuju masjid kembali utk solat jumaat n asar,,,mana org islam yang ramai tadi??? aq tertny2,,,mungkin dh blk ngn daging agaknya,,hmmmm,,,aq pun mengambil air sembhyang yang tersgt sejuk,,,brrr,,,aq pun duduk utk mendgr kutbah,,,kutbah kt msjd ni dlm 2 bhs : Bhs rusia n bhs tatar,,,selalunya ada jgk yang aq paham apa yang dia ckp dlm bhs rusia,,,kali ni LANGSUNG xpaham,,,bantai tido r aq,,,,lepas solat jumaat kami tunggu kejap utk solat asar,,,dalam 20/30 minit pas solat jumaat dh asar,,,kami balik ke hostel kami di avtovo,,dan terus tidoooo,,,,mlm ni kwn2 ajak aq utk solat isyak n baca yasin berjemaah,,,dh lama xbuat mcm 2,,,alhamdulillah,,,

P/s : 1st time ponteng kelas morskaya

*jadual tido aq agak pelik skang,,,kul 6 ptg dh tido,,,bgn kul 8/9 mlm,,,tido balik kul 2 pagi,,XD

7 comments:

Mohd Muzamel Zainal said...

bagus2.. rajin g smayang. ade 5 follower r:)

fakhrullah said...

xle solat raya la,,,kan org ramai,,,xpe2,,sebarkn blog ni kpd kwn2 ko,,hehehe

fakhrullah said...

penulisan perlu diperbaiki lagi :P

Fathi Baik said...

gile ar ponteng kelas..haha

fakhrullah said...

aku ikut sapa ntah g masjid ari tu,,:P

Fathi Baik said...

kuang3

نور شيرا شزني بنت مزني said...

salam alaik..

jg iman..