Pages

Sunday, August 22, 2010

Ada apa dengan cinta....ehh??

Salam sume..ramadan dah 12 hari kita harungi....alhamdulillah r kalau okkay...hehe...semalam adik aku ada cerita dia dengar ceramah pasal tajuk "ada apa dengan cinta"..perghh..dalam kolej pun dok ada ceramah macam ni ka...hik3...bagus jugak...kes kapel dalam kolej n uni skang agak serius jugak...pergaulan bebas antara lelaki n perempuan pun xterjaga...antara perkara yang dibincangkan dalam ceramah tu...

Hukum SMS

Sunat : antara suami isteri
           antara muhrim (yang xleh kawen)
        
*sape yang thu boleh tambah lg

Harus : antara bukan muhrim (tp pasal kerja2 la)

Haram (ni yang kena baca btol2 ni) : antara bukan muhrim...sms yang hanya untuk memuaskan nafsu...huhu...cnth: u dh makan ke blom?? i selalu rindu kt u...u 2 xrindu kt i ke?? awat geli sgt msj2 camni...  =p


Mengurus perasaan cinta

Satu pelajar tanya : kalau kita skekan seseorang 2 camne?? nk pendam or lupakan jer??

Jawapan penceramah: perasaan tu lumrah manusia...pendamkn jer....nnt sampai masa yang sesuai..luahkan...anda muda lagi....bljr dulu...xpe...ingat janji allah...lelaki yang baik untuk perempuan yang baik...sabar je...jodoh tu pasti...bergantung pada usaha kita nk dapatkn yg halal atau sebaliknya

Sebab kenapa rindu2 @ zina hati

Hati kosong...xde zikir

Perlukan makanan hati...cntch: solat..bce al-quran


Nasihat aku....yang dh kapel tu...rilek jap...yang dah mesra2 tu...cbe jangan melagho lg...yang dh terlanjur tu...erkkk...harap bertaubat la...xpe...allah thu apa yang terbaik untuk kita

Papepun..sabar tu yang paling penting...perjalanan hidup masih jauh...byk lg benda yang perlu difikir....kita boleh merancang...tapi allah la sebaik2 perancang...insyaallah...semoga kita redha dengan ketentuan allah s.w.t.

Ya allah tenangkanlah hati aku.....=)

P/s: sekiranya post terdapat sebarang cacat cela...sila betulkan...tbe2 rasa nk post..ni spontan jer...=)

baju raya dh beli..hik3

4 comments:

kiwi said...

bgus la....smoga terpelihara....=D

Aizat said...

fokus study dlu bro :D

nas said...

hyep..
nice2,
mmg xleh la kalau nak sms tulis 'i love u ketat2,babey' kpd yang bukan muhrim..huh
kapel? better xyah lah..kawen terus pon ok.. :)

FyZa said...

wah bagus ek kat kolej ada ceramah mcm nie..mmg b'guna sgt2..harap2 dorg yg dgr nie smpan dlm at n amalkan..;)

wah baju raya dah beli..jeles neh! ;p